ΕΝΟΤΗΤΕΣ


    Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγεται και, σίγουρα, ούτε η τελευταία: η σωματική δραστηριότητα και η άσκηση είναι εξαιρετικά σημαντική. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας, σε οποιαδήποτε ηλικία και αν βρισκόμαστε. Υπάρχουν αμέτρητες μελέτες που αποδεικνύουν τα σημαντικά οφέλη για την υγεία τα οποία συνδέονται ευθέως με τη γυμναστική.
    Η τακτική σωματική δραστηριότητα για τα ηλικιωμένα άτομα παίζει πολλαπλό ρόλο στη ζωή τους. Εκτός από το ότι συμβάλλει στη βελτίωση της σωματικής υγείας, ενισχύει θεαματικά την ψυχική τους κατάσταση, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ανεξαρτησία στην καθημερινή τους ζωή.

    Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (Center for Disease and Prevention – CDC), όλοι οι ηλικιωμένοι – τόσο άνδρες όσο και γυναίκες – μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά από την τακτική και ήπια σωματική δραστηριότητα. Αυτό ισχύει ακόμη και για άτομα με παθήσεις όπως οστεοαρθρίτιδα, καρδιαγγειακές παθήσεις, παχυσαρκία και υψηλή αρτηριακή πίεση.

    Ποια είναι τα οφέλη της σωματικής άσκησης για τα ηλικιωμένα άτομα;

    Η τακτική άσκηση επηρεάζει θετικά τη σωματική υγεία και προσφέρει ψυχική και συναισθηματική ευεξία στο ηλικιωμένο άτομο. Μπορεί να του δώσει περισσότερη ενέργεια και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, επιτρέποντάς του να ζει με περισσότερη όρεξη και ασφάλεια.

    Μερικά από τα βασικά οφέλη της σωματικής άσκησης για τους ηλικιωμένους περιλαμβάνουν:

    Προλαμβάνει την οστική απώλεια

    Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες καθώς μεγαλώνουν χάνουν την οστική πυκνότητά τους. Οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες κάθε χρόνο χάνουν έως και 2% από την οστική τους πυκνότητα. Η προπόνηση ενδυνάμωσης έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί ενάντια σε αυτήν την απώλεια και, ουσιαστικά, δρα αποκαθιστώντας την πυκνότητα των οστών. Τα ισχυρότερα και υγιή οστά οδηγούν σε λιγότερα κατάγματα ενώ επίσης βοηθούν στην ισορροπία. Μειώνοντας τον κίνδυνο πτώσεων και τραυματισμών, είναι σαφές πως η άσκηση μπορεί να βοηθήσει τα ηλικιωμένα άτομα να ζήσουν ανεξάρτητα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

    Ανακουφίζει από τον πόνο της οστεοαρθρίτιδας

    Παρόλο που μπορεί να φαίνεται αντιφατικό, όσο περισσότερο κινούμαστε τόσο μειώνεται ο πόνος και η δυσκαμψία από την οστεοαρθρίτιδα. Μια ‘φιλική’ προς την οστεοαρθρίτιδα άσκηση περιλαμβάνει καρδιαγγειακή γυμναστική ήπιας έντασης, προπόνηση ενδυνάμωσης και ασκήσεις εύρους κίνησης. Πώς βοηθά η άσκηση στην οστεοαρθρίτιδα; Μειώνει την πίεση από τις αρθρώσεις που πονούν, ενισχύοντας τους περιβάλλοντες την άρθρωση μυς. Η σωματική δραστηριότητα μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανακούφιση της φλεγμονής των αρθρώσεων και να βοηθήσει στη λίπανσή τους μέσω της παραγωγής αρθρικού υγρού, η οποία ελαττώνει τον πόνο και τη δυσκαμψία.

    Βοηθά στην πρόληψη των χρόνιων παθήσεων

    Η άσκηση παρέχει προστατευτική δράση έναντι μιας σειράς χρόνιων παθήσεων, όπως είναι:

    • Οι καρδιαγγειακές νόσοι
    • Ο καρκίνος του παχέος εντέρου
    • Ο διαβήτης
    • Η παχυσαρκία
    • Η υπέρταση

    Εάν το ηλικιωμένο άτομο πάσχει ήδη από κάποια χρόνια πάθηση, η σωματική δραστηριότητα μπορεί να ελαχιστοποιήσει τα συμπτώματα. Μπορεί ακόμη και να βοηθήσει στη μείωση της γνωστικής έκπτωσης. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα άτομα άνω των 60 ετών που έκαναν γυμναστική για 30 λεπτά σε καθημερινή βάση εμφάνισαν λιγότερους βιοδείκτες της νόσου του Αλτσχάιμερ σε σχέση με αυτά που δεν έκαναν.

    Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

    Μια μελέτη του 2018 συσχέτισε την ήπια άσκηση με χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης οξείας αναπνευστικής νόσου και λιγότερες ημέρες αναρρωτικής άδειας από την εργασία. Ο ακριβής τρόπος με τον οποίο η άσκηση υποστηρίζει την ανοσία δεν είναι ξεκάθαρος. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές θεωρίες. Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι αντιφλεγμονώδεις επιδράσεις της σωματικής δραστηριότητας εξασφαλίζουν καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού.

    Βελτιώνει τη διάθεση

    Με απλά λόγια, η άσκηση μας κάνει να νιώθουμε καλά. Μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης, να οδηγήσει σε χαλαρή διάθεση και να δημιουργήσει μια συνολική αίσθηση ευεξίας. Μια μελέτη του 2019 σε άνδρες ηλικίας 65 ετών και άνω διαπίστωσε ότι τα οφέλη της άσκησης για την τόνωση της διάθεσης συνεχίζονται μέχρι την τρίτη ηλικία, υπογραμμίζοντας έτσι τη ζωτική σημασία της σωματικής δραστηριότητας.

    ΕπικοινωνίαΕπικοινωνία